Kære medlemmer.
Så nærmer tiden sig for kredsens første Zoom online arrangement. Vi er rigtigt glade for at så mange af jer samt medlemmer fra Kreds Vendsyssel har taget imod tilbuddet og meldt jer til portvinssmagningen nu på fredag.
Det er nok første gang for en del af jer og vi vil gøre alt hvad vi kan for at hjælpe de af jer, som er førstegangs ”zoomere” og har brug for vejledning. Herunder samt på vores hjemmeside www.dbsaalborg.dk/zoom kan i læse mere om hvor let det faktisk kan være at bruge Zoom.
For dette er kun det første online kredsarrangement og der køre allerede en hel række af online Zoom arrangementer som i med fordel kan deltage i.
Der er grundlæggende 3 måder, i kan deltage via.
1 Deltag via browser eller zoom programmet på pc.
2 Deltag via app på IPhone, IPad eller android smartphones og tablets.
3 Deltag via opringning fra mobil og fra trykknaptelefon, eller bliv ringet op.
Et Zoom møde består af 2 dele: et Meeting ID (møde id) og en Passcode (adgangskode).
Det er ikke altid et møde er tildelt passcode.
Herunder kan du læse om, hvordan du via ovennævnte metoder kan deltage i et Zoom møde
Desværre er Zoom endnu ikke oversat til dansk, så alt er skrevet på engelsk. Men fortvivl ikke, det er kun få ord og begreber som du skal lære for at deltage.
Her er en lille liste over de mest brugte.
Sign in betyder log ind.
Sign up betyder opret en gratis konto.
Join betyder deltag
Audio betyder lyd og bruges i forbindelse med at slå mikrofonen til og fra.
Video betyder dit kamera, og anvendes til at slå det til og fra.
Participants betyder deltagere
Mute betyder mikrofon slukket.
Unmute betyder din mikrofon er tændt.
End eller Leave betyder forlad møde og afbryd forbindelsen.
Raise hand betyder række hånd op.
Host betyder mødeværten. I vores tilfælde er det Dansk Blindesamfund Aalborg)
Meeting ID Betyder møde ID.
Passcode betyder adgangskode og bruges i nogle tilfælde.
Chat bruges til at skrive tekst beskeder under mødet i stil med messenger og lignende.
Waiting room betyder Venterum, det bruges i nogle tilfælde når du logger på et møde.
Deltagelse via PC.
Hvis du vil gøre det lettest for dig selv så hent og installer Zoom programmet eller klient som det også kaldes. Det gøres nemt hent det her: https://zoom.us/client/latest/ZoomInstaller.exe
Typisk vil du få tilsendt et møde link som gør det let at deltage i mødet, da du ikke skal indtaste møde ID og så videre.
Her er et link til et testmøde som du frit kan bruge til at teste din forbindelse og se dig lidt omkring i brugerfladen på Zoom.
Er du skærmlæserbruger så skal du efter hjemmesiden er åbnet op blot trykke på B tasten til skærmlæseren siger Join knap
Så trykker du blot på enter tasten.
Til andre blot find og tryk/klik på join
Nu får du valget om at åbne zoom programmet hvis du har det installeret. Ellers kan man blot trykke på Escape tasten i øverste venstre hjørne på tastaturet for at lukke dialogboksen, så kan man deltage via sin browser uden at installere noget som helst.
Vælger du ikke at åbne zoom programmet skal du på den side som er kommet frem pile ned til ”join from your browser” og trykke på Enter tasten.
Nu skal du indtaste det navn du vil have andre kan se mens du deltager.
Med skærmlæser findes det med E tasten tryk derefter på mellemrumstasten for at kunne skrive navn.
Herefter tabuler til markering ”Jeg er ikke en robot”, det markeres med mellemrumstasten.
Tabuler til join knappen og tryk Enter.
Du er nu med i mødet.
Denne metode bruges også, hvis du vil caste dit møde op på dit tv fra Google Chrome, se mere herom på www.dbsaalborg.dk.
Det letteste på pc er selvfølgelig at bruge Zoom klienten (programmet) og være logget ind med en gratis konto. Så vil man hurtigt komme ind til selve mødet. I vores test møde ovenfor vil man komme til et join with video og join without video, deltag med og deltag uden kamera. Blot tabuler til det, du foretrækker og tryk på entertasten.
Men klienten kan godt bruges uden en konto.
Forudsætning at Zoom er installeret på din pc.
Først skal du åbne programmet zoom, blot tryk på windows tasten og skriv zoom i start/søge feltet.
Når man har åbnet programmet, så find ”Join meeting” knappen ved at tabulere og indtaste møde-ID og navn. Man kan også vælge, om man vil deltage med eller uden lyd og video samt om man vil have at ens navn skal huskes til næste gang. Når disse valg er foretaget, tabuler til og tryk på Join knappen og du er med.
Der er nogle genvejstaster, som gør det utroligt let at bruge programmet på pc. For de fleste er disse 6 genveje det de behøver for at beherske et Zoommøde.
Alt tasten + A tænder og slukker for din mikrofon.
Alt tasten + V tænder og slukker for dit kamera
Alt tasten +Y rækker hånden op og tager den ned igen.
Alt tasten + U åbner listen med deltagere escape tasten lukker det igen.
Alt tasten + H Åbner chat vindue escape tasten lukker det igen.
Alt tasten +Q forlad mødet
Deltagelse via App.
Det er en forudsætning, at du har downloadet Zoom Cloud Meetings fra App store eller Google hvis du bruger Android.
Her er der også grundlæggende 2 metoder:
deltag ved at være logget ind med gratis konto. (anbefales) hjælp til hvordan, findes på www.dbsaalborg.dk/zoom
deltag uden konto.
Deltager du via gratis konto, er det blot at trykke på det tilsendte link og vælge at åbne det med Zoom app, så er du med.
Vælger du at deltage uden at være logget ind, skal du gøre følgende.
(nedenstående er beskrevet for Voiceover brugere, andre skal selvfølge ikke dobbelttappe)
åbn app’en.
svirp til højre til du kommer til join knappen og dobbelt tap.
Skriv møde ID (finder du i din invitation).
Svirp til højre til Screen name og skriv dit navn som vises til andre mens du deltager i mødet.
svirp til højre til Join knappen (deltag knappen) og dobbelttap.
Du befinder dig nu muligvis i et såkaldt Waiting room (venterum). Det betyder, at mødeværten nu har fået en besked om, at du vil deltage, han vil så lukke dig ind i mødet, når han er klar. Du skal blot afvente, indtil du er med i mødet.
Er der ikke venterum, så ryger du direkte ind i mødet.
Deltagelse via telefon.
Du kan selvfølgelig også deltage ved at ringe ind til mødet (for egen telefonregning). De andre metoder foregår over internettet.
I din mødeinvitation kan du se, hvilket nummer der kan benyttes. Ellers kræves også her et møde ID og eventuelt en Passcode (adgangskode) for at kunne deltage.
I de fleste invitationer er der en linje som findes under one tap mobile. Afsnittet.
Den kan se således ud +4589883788,,1112223333#
En sådan linje gør det nemt for dig som bruger IPhone Eller Android mobil at deltage i mødet.
Blot dobbelttap på linjen og du får muligheden for at ringe op.
En amerikansk stemme vil byde dig velkommen og bede dig indtaste meeting ID, efterfulgt af Hash (nummertegn også kaldt firkant på telefoner)
Du ska blot afvente da alt som skal bruges for at deltage er indkodet i den linje som du dobbelttappede på.
Til sidst vil du være med i mødet, blot hav lidt tålmodighed, du skal ikke foretage dig yderligere.
En anden metode som både gælder smartphones og tryktast telefoner er at ringe op og manuelt indtaste møde ID.
Gør som følger.
1 Ring op til det angivne nummer.
2 nu byder en amerikansk stemme dig velkommen og beder dig indtaste møde ID efterfulgt af HASH (firkant)
3 nu skal du indtaste dit deltager id (participant ID) blot tryk på # firkant igen.
4 Du er nu med i mødet.
Vi ser frem til at møde dig som ”Zoomer” på vores kommende arrangementer, og du er altid velkommen til at kontakte Gitte, Torben og Jesper for yderligere spørgsmål eller se vores vejledninger på www.dbsaalborg.dk/zoom som forhåbentligt kan hjælpe dig i gang.
Der arbejdes også på at lave vejledningerne som lydfiler så du som blind kan bruge dem som hjælp til at komme i gang.
Med venlig hilsen og happy Zooming
Kredsbestyrelsen DBS Aalborg.
#DBSaalborg